tirsdag 27. mars 2012

Kurs og opplæring i inspirerende omgivelser!

For en liten tid siden deltok vi på kurs- og informasjonsmøte som ble arrangert for våre butikkansatte i Home&Cottage. Kurslokalet var det koseligste stedet vi kan tenke oss å være; midt i hjertet av en av våre butikker, nemlig i vår egen butikk på Alnabru. Ikke innstuet på et trangt møterom, men rundt et stort langbord rigget til i butikken, slik at alle fikk plass. Kunder gikk forbi oss, tittet og handlet som om vi ikke var der. Noen ble stående og fikk kanskje med seg noen nyheter som enda ikke er sluppet i det offentlige lys, hvis de hørte godt etter. Vi var midt i hverdagen i butikken - og kunden fikk en smakebit av vår hverdag! Akkurat slik vi liker det; tett, intimt, nært - og åpent.



Nå har vi lyst til å la dere få et lite innblikk i hvordan livet på innsiden av Home&Cottage er, hva vi jobber med og hvordan vi jobber. Og med noen nyheter her og der, såklart! Har du lyst til å vite mer om oss, så ønsker vi deg velkommen til å fortsette ferden i dette (lange) blogginnlegget! 
 




Vår egen innkjøper, Kristin, sto for en presentasjon av nyhetene på møbelfronten.Vi ble guidet rundt i butikken og vist noen av de mange nyhetene som er på plass. Noen av nyhetene har du kanskje sett i butikkene våre allerede?






Ida, som er innkjøpsansvarlig for gardiner, puter og flere av våre a ndre tekstilvarer, kunne med iver snakke om at Home&Cottage har knyttet seg til en egen systue, som våre kunder allerede er godt igang med å benytte. Mange av dere har sikkert sett et tilbud om at vi har en egen systue, på små lapper i kasseområdet. Vi har siden august 2011 hatt dette tilbudet, for at våre kunder kan plukke ut metervare fra våre butikker, og bestille i unike mål helt etter eget ønske. Systuen vår syr gardiner, møbeltrekk, duker, løpere - ja, rett og slett det du måtte ønske. Fra vi mottar din bestilling og sender inn denne - skal det du ønsker være ferdig og leveringsklart på 3 uker. Systuen drives av Vigids og vi skal presentere nærmere vår syerske om ikke alt for lenge, for vi tenkte rett og slett ta en tur i systua hennes og la våre blogglesere bli litt bedre kjent med Vigdis sydame. Hva tror dere om det?



Ida forteller også at vi fortsetter å produsere det meste av våre varer i naturmaterialer som lin, ull og bomull. Siden naturmaterialer er levende materialer - og ikke produsert på en fabrikk, er det mange som har påpekt at de kan se fargeforskjeller, og dette er vi klar over. Fargerforskjeller kan forekomme fordi forhold som årstid, vær, fòret som gis dyret er med på å påvirke et materiale som f.eks ull - og derfor er det naturlige årsaker til at det oppleves forskjeller. Fordelen med dette er at ingen produkter laget i naturmateriale er like, men er unike hver og en! 





Åse, fra vår leverandør Green Apple - en av våre forhandlere på metervare, hadde et lite foredrag om trender, farger og tekstiler. Hun var glad for å kunne fortelle oss at det nå så ut til at det norske folk hadde gått litt bort fra "kaffelattefargene" i sine hjem. Nå så det nemlig ut til at vi åpnet opp for mer farger i hjemmene våre igjen! Flere blander ulike mønster og ulike tekstiler og teksturer om hverandre. Åse tror også at det kommer til å bli et større fokus på metervare i tiden fremover, fordi vi mennesker får et stadig større behov for å spesialtilpasse interiør og tekstiler til å passe vårt hjem, vår stil og vår peresonlighet. Naturmaterialer er populært fortsatt, men også syntetiskematerialer er på en oppadstigende kurve. Stoffer og trekk er ikke lenger bare til gardiner, men også stoltrekk, sofatrekk, liftgardinger, putetrekk og alt annet man måtte ønske seg. Gardiner, som liftgardiner og 1700-tallsgardiner, er (forgjengergeren til rullgardiner) er kjempepopulært!



Åse og Ida hadde sammen laget noen oppgaver som vår butikkansatte fikk - og her ble de opplært i å måle rapporter på mønstrene, hvordan sikre at kunden fikk riktig del av mønsteret på riktig sted - og mange andre nyttige tips!


Christine, vår innkjøper på blant annet sengetøy og andre tekstilvarer, viste frem vår nye merking av varer - nye etiketter, ny innpakning og annet spennende som kommer på varer i våre butikker om ikke alt for lang tid. Til for eksempel sengesettene som kommer i butikk, har vi valgt å benytte stoffposer som innpakning, for både enkel og plassbesparende oppbevaring blant andre sengesett, men også som en fin og forhåpentligvis nyttig pose som kan brukes til annet når sengetøyet er tatt ut. I vår egen serie av sengetøy, kommer vi også til å tilby ekstra hodeputertrekk, ved siden av det som følger med i sengesettposen, ettersom det har vært etterspurt fra mange.



Til slutt hadde Monica, fra vår leverandør Terrigeno, en prat om kommende produkter fra både Durance og andre produsenter. Produktene fra Durance er tilnærmet 100% naturlige, og produktene kommer direkte fra produksjonen i Provance og Grasse. Siden produktene er naturlige, er det vanlig at det kan oppstå både farge og konsistensforskjeller, det er greit å vite før man kjøper produktene, så man ikke tror det er noe galt med de. Blant nyhetene er nye duftlys og en unik honningserie av hånd- og fotkrem som er parabenefri, slik at denne også kan benyttes av både allergikere og eksemplagede. Klassikerene fra Durance, som gulv- og klesvaskproduktene, selger vi naturligvis fortsatt i butikkene våre. Monica nevner også at såpe er som vin; konsistens og dufter kan variere fra årstid til årstid pga høsting, jordsmonn og nedbør.



Vi jobber veldig mye med utvikling og produksjon av våre egne produkter for tiden. Ettersom vi står på helt egne ben nå, føler vi at vi har en unik muliget til å lage produkter, innpakning og etiketter akkurat slik vi ønsker det - og vi gleder oss til vi kan endelig vise dette fram for dere.



Som dere ser av bildene over, er moodboards et nyttig verktøy for innkjøperene våre. Dette frukes flittig i utviklingen av stilen vi har i våre butikker og med utvalget som fyller hyllene våre. Vi lager inspirasjonkart for et helt år fremover og det gjør jobben med å velge ut hva slags varer vi skal produsere og kjøpe inn mye enklere, ved at vi vet hva som til enhver tid er innenfor og utenfor det uttrykket vi ønsker og oss og tror på.

Og helt til slutt et lite apropos til moodboards;
Vi nå så vidt har begynt å snuse på tjenesten Pinterest... Om du har en profil der, legg gjerne igjen en lenke i kommentarfeltet vårt, så skal vi sjekke det ut. Vi gleder oss til vi kan vise frem noen av våre pinninger til dere! 




Nå har dere fått et lite innblikk av hvordan vi i Home&Cottage jobber, hvordan vi lærer opp våre ansatte og litt om noen nyheter innenfor de ulike kategoriene som kommer i tiden fremover. Vi har et nytt innlegg rett rundt hjørnet, med flere bilder av nyheter blant annet - men nå tenker vi vel egentlig at dette innlegget har blitt langt nok og vel så det... ;)


Nå er vi veldig spente;
hva likte du best i innlegget du akkurat har lest?



Pin It

28 kommentarer:

  1. Spennende innlegg. Likte best at vi får mulighet til å snuse litt på det som kommer inn i butikken før sesong. For hvis man ser noe man liker så rekker man å spare opp litt til varen kommer.
    Klem Madelén

    SvarSlett
  2. Unnskyld meg, men hvordan kan omgivelsene være inspirerende når man holder et slikt kurs/opplæring i lokaler hvor deltakerne oppholder seg daglig? Butikkene er stort sett like. Jeg ville trodd man kunne ha fått mer utbytte av et slikt arrangement i uvante omgivelser hvor man forhåpentligvis kunne hente med seg nye idéer og inspirasjon. Sitter igjen med en følelse av at tiden står stille hos Home&Cottage - noe jeg synes er veldig synd.

    SvarSlett
  3. Nærheten til kunden finnes ikke på Alna. Det er veldig dårlig service på Alna. Etter flere års kunde hos Interiørland og nå H&C er det kun en ung herremann som yter noe ( hvorfor ikke skifte ut damen(e) som har vært hos dere i alt for mange år????) Spør man han, hjelper han deg. Spør man noen av jentene, får man høre: er det ikke i hylla, er det ikke flere igjen. Jeg spør: Finnes det kanskje i andre butikker? Får alltid samme svar: NEI!!Og dette uten å sjekke på data eller ta en telefon. Etter egen innsats finner jeg varen i annen butikk. Jeg kjører gjerne noen mil ekstra ( Vinterbro) for bedre service. Det er mye fint hos dere på Alna, men både jeg og flere av mine venner har sluttet å handle hos dere. Heldigvis finnes det flere butikker:)for vi elsker stilen. Det passer ikke butikken med sure ansikter.. Hilsen ei som handler mye..

    SvarSlett
  4. Ojjjjj, jeg har samme erfaring som deg. Jeg har sluttet å handle på Alna. Flere av mine venner og. Synd, da vi bor i nærmiljøet.

    SvarSlett
  5. Jeg velger også å være anonym. Har samme erfaring som dere. Etter flere dårlige opplevelser velger jeg annen butikk. Handlet hos en sur eldre herre tidligere, det kan umulig være han som anonym bekrev som servicinnstilt.

    SvarSlett
  6. Har tenkt det samme som dere. En av jentene er hyggelig. Hvis hun er på jobb, handler jeg. Hvis ikke, suser jeg videre.

    SvarSlett
  7. Oj - her var det mange anonyme, kritiske kommentarer! Tusen takk til dere alle, for at dere gir oss tilbakemeldinger! Det er kun på den måten vi kan vokse og bli bedre, og det er absolutt det vi har lyst til!

    Ang å arrangere kurs i egne lokaler, så fikk vi virkelig hyggelige tilbakemeldinger på det av våre ansatte. Selv om de er i Home&Cottage-miljø hver dag, så møter de ikke så mange kollegaer, i vår største butikk med alt av varer og alle nyhetene, og de møter heller ikke våre innkjøpere eller leverandører så ofte - så dette syntes mange var virkelig inspirerende, lærerikt og hyggelig! Og det setter vi naturligvis stor pris på - for dette kurset var jo nettopp for våre ansatte :) Men hvem vet, neste gang har vi det kanskje et annet sted?

    Ang servicenivået i vår butikk på Alnabru, så beklager vi virkelig om du / flere har opplevd dårlig service der. Vi rapporterer naturligvis dette rett tilbake til butikken slik at de gis muligheten til å forbedre seg og forhåpentligvis gi et bedre inntrykk i neste runde. Vi får heldigvis mange hyggelige tilbakemeldinger på butikken på Alna også, om servicenivået og butikken generelt, men alle henvendelser som dette får butikkene tilbake, slik at de kan se på rutinene sine og hele tiden forsøke å bli bedre.

    ...og så til Madelén helt til slutt;
    Så hyggelig at du likte innlegget - og det er klart du skal få snuse på ting som kommer i butikken før det kommer! Det er litt av det vi ønsker å gi våre venner i sosiale medier - at dere får vite det meste aller først gjennom vår blogg og facebookside, så det er hyggelig at du liker akkurat det!

    Igjen; takk for innspillene deres - vi gleder oss til å vokse og bli bedre!

    SvarSlett
  8. Jeg tror som sagt det ville være en god idé og holde slike arrangementer i helt nye omgivelser - noe som ikke vil føles så dagligdags. Det er skrekkelig mange alvorlige fjes på bildene. Slipp latteren løs og finn på noe nytt og forfriskende!

    Forøvrig har jeg fått god service på Gulskogen, de har både sjekket lagerbeholdning i andre butikker og ringt rundt.

    CC Vest og Alnabru trenger smilekurs :-) Det koster så lite å si hei, smile og spørre om man trenger hjelp eller om man bare vil titte litt.

    SvarSlett
  9. Jeg liker spesielt godt det grå skapet med dører. Er det nytt? Vil gjerne vite mål og pris :)

    SvarSlett
  10. Hei!
    Syns det blir spennende å se hva som kommer av nye varer utover våren og sommeren! Ser jo ut som det kommer nye,lyse og sommerlige tekstiler. Friskt og fint:)

    Så med det i vente håper jeg at min neste tur innom H&C blir litt mer forfriskende og inspirerende enn det har vært det siste året.

    H&C har mye fint, men jeg må nok si det samme som en av kommentarene over, at jeg syns det er stort sett det samme å se hver gang jeg er innom enten på Alna, Vinterbro eller i Sarpsborg.

    Har en venninne som også sier at hun stort sett går ut av butikken uten å handle noe hver gang hun har vært der.

    Så synd, for vi var virkelig begeistret da H&C var helt nyetablert og handlet ofte der i begynnelsen.

    Jeg har både møbler, tekstiler, puter, kopper + diverse fra dengang. Nå kan jeg ikke huske sist jeg kom ut med en handlepose etter å ha ruslet rundt i butikken.

    Men jeg blir nok å fortsette å titte innom av og til. Kanskje blir jeg positivt overrasket neste gang....:)

    Hilsen Kristine

    SvarSlett
  11. Vi takker igjen for tilbakemeldingene deres - og suger det til oss! Vi jobber kontinuerlig med å tilby det aller beste av det beste til våre kunder - og til deg helt på slutten her; takk for tilliten du viser ved å stadig stikke innom! Vi håper vi klarer å glede og overraske deg igjen veldig snart!

    NL; Det kommer faktisk et eget blogginnlegg om akkurat det skapet om ikke lang tid, for det er virkelig et skap med mange muligheter ;) Kommer tilbake til deg med mål og pris!

    Ha en fin tirsdagskveld alle sammen!

    SvarSlett
  12. Hei
    Synes det så fantastisk ut å ha kurs i en H&C butikk.Man liker sansynligvis omgivelsene hvis man jobber der. Jeg ønsker meg en butikk i Larvik og vil gjerne hatt en jobb der:-)))))))))))))))Synes mange butikkansatte kunne trenge et smile/service kurs generelt i alle butikker/serviceyrker ikke bare H&C .Måtte jo være lykke å få jobbe i slike omgivelser.Kan vel ikke annet enn å smile da!!!!!!!!!!!!

    SvarSlett
  13. æsj, så mye negativt dere fikk nå, da, har elsket stilen fra dag en og gjør det fortsatt og kommer fortsatt ut med en handlepose hver gang, ikke alle som forandrer stil hvert kvarter, så syns det er godt med en butikk som har min stil jeg:)Nå skal vi bygge hus, så bare vent;)) Har vært i mange forskjellige H&C butikker og alltid hatt positive opplevelser:)

    Takk for flott innlegg!<3 Ha en strålende uke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. forresten flotte stoffer dere fikk(får) inn nå, og det med sengetøyet var veldig lurt:) Enig det grå skapet var kjempefint:)

      Slett
  14. For meg som fronter og jobber for gjenbruk og redesign, er konseptet deres spennede :) Det er lett å kombinere med brukte møbler og putene jeg syr av gamle strikkejakker og broderier. Jobber for tiden med å lage en lounge på verandaen hjemme av gamle materialer og gamle vinduer. Mulig jeg skal innom dere når loung'n skal fylles med puter. Ser for meg at det blir en flott mix med det jeg lager selv :) Falt også veldig for kurvstolene på bildet.
    Ett pluss i margen fra meg for at dere lærer bort til ansatte dette med mønsterrapporter og stoffutnyttelse :)
    Lykke til videre alle sammen!
    Klem Tove

    SvarSlett
  15. Det å holde møtet i en åpen butikk, var jo noe av det tåpneste jeg har hørt om til nå. Det er også respektløst ovenfor kundene, så måtte høre på skravelet.
    Hvis dette er vanlig, vil jeg neppe komme til butikkene.

    SvarSlett
  16. Hei! Jeg har benyttet mange av H&C butikkene. Det er kun på Alna jeg har opplevd dårlig service. Heldigvis finnes det flere butikker i Oslo og omeng.

    SvarSlett
  17. Elsker butikkene deres. Elsker stilen. Gleder meg til nyhetene kommer. Enig at Alna har litt redusert service. Jeg var innom der forrige uke, reiste rett til Vinterbro og ble møtt med hyggelige jenter.

    SvarSlett
  18. Så kjekt ut med kurs i fine lokaler. Gledar meg til nyhetene. Jeg har aldri vært på Alna som j har lest mye om. Jeg er godt fornøyd med butikken her jeg bur. Jeg har hørt mye positivt om cc-vest og vinterbro. I dag skal jeg ut og titte på utemøbler:) Gleeeeed! Kanskje jeg finner det j er på jakt etter.

    SvarSlett
  19. Har dere planer om å åpne en nettbutikk?

    SvarSlett
  20. Hei!
    Kjenner meg ikke igjen i kritikken som de ansatte ved alna får. Jeg handler mye på alna og de som er ansatte der er hyggelige og gir god service både i butikk og over telefon. Stå på videre!!!

    SvarSlett
  21. Jeg har lagt igjen mange tusen kroner på H&C, både på møbler, puter, keramikk, lykter, lamper osv... Jeg er en god og trofast kunde. Men dessverre er jeg veldig enig med flere av dere.

    Hver gang jeg er innom, synes jeg at jeg går blant de samme varene hver gang. Lite forandringer i butikken. Og lite nytt. Mye av tingene har virkelig grodd fast i hyllene.

    Men det verste er servicen. Min lokale butikk er på Sørlandssenteret i Kristiansand.

    HVER GANG jeg går inn i den butikken er det INGEN av de ansatte som ser meg. Ingen kikker opp fra det de holder på med. Og går noen forbi meg ser de bare rett frem. Jeg prøver å få blikkontakt med de som står bak kassen- men til ingen nytte. Det gjelder også hun som driver butikken.

    Det er helt utrolig at butikkansatte er så dårlig opplærte. Smil og et "hei" er vel ikke for mye forlangt? Og flere av de unge jentene eier ikke produktkunnskap!

    Håper dere i H&C kan arrangere kurs i service og kundebehandling. For det er dødelig kjipt å gå inn i butikken, villig til å bruke penger, men ingen vil visst ha dem....

    SvarSlett
  22. Det er synd med så mye negative kommentarer og det er selvfølgelig lite som skal til for å få fornøyde kunder.Men må ikke glemme at vi er MANGE kravstore kunder også!!
    Et smil og hei er en god start, og det synes jeg virkelig jentene i Tønsberg gjør. Er ofte innom bare for og få inspirasjon og ideer, tror ALDRI jeg har opplevd sure ansatte!!! De jentene som jobber der er flinke til og gi kunden det lille smile og hei!! Jeg går som regel ut av butikken med en liten pose, selvom jeg skulle bare kikke. Jeg elsker stilen på H&C!!

    SvarSlett
  23. Jeg likte særlig godt tekstilene som er på vei. OG Ideen om stoffposer til sengetøyet -jeg ser stor etterbruksverdi for dem :-)

    SvarSlett
  24. Vi er bare raskt innpå her igjen for å TAKKE dere alle! Til dere som gir oss konstruktive tilbakemeldinger om hvordan vi kan bli bedre, hva dere savner i våre butikker og hvordan dere ønsker at vi skal bedre. Og såklart til alle dere som er fornøyd og stadig tar turen innom våre butikker, og sier fine ting som at vi er deres favorittbutikk! Det varmer!

    Vi ønsker dere en strålende påske alle sammen!

    SvarSlett
  25. Varene er for dyre, utvalget er for ensidig og statisk. Servicen er elendig, som det typisk er i et land der ansatte er bortskjemte.

    Jeg reiser over hele verden i min jobb og går i mange lignende butikker i mange land. Alle jeg har vært i slår dere ned i støvlene.
    Jeg handler aldri i Norge.

    SvarSlett